Bakgrund
Med min forskning utforskar jag maktrelationer och erfarenheter av intersektionerna mellan genus, kön och sexualitet med idéer om nationella tillskrivningar och tillhörigheter. Hur kan vi förstå de maktfulla förhandlingarna kring genus, kön och sexualitet som vi ser i våra samhällen? Hur ser motståndet ut mot liv, kroppar och uttryck som utmanar normerna, och hur skapas utrymmen i samtiden och framtiden för dessa liv? Teoretiskt förankrar jag dessa frågor i kritiska trans- och queer-feministiska teorier och trans- och queer-feministisk utbildningsforskning. Där finns även viktiga metodologiska och forskningsetiska förslag, som knyter an till den för genusvetenskapen så centrala metodologiska kunskapsproduktionen. Empirisk placerar jag min forskning i organisationer där kunskap produceras och det nationella skrivs in, som skolor och högskolor. I detta arbete lär jag även från post- och dekolonial, antirasistisk och crip kunskapsproduktion.
Dessa forskningsfrågor talar även till mitt intresse för undervisning och feministiska pedagogiker, och min undervisning och forskning inspirerar varandra. Denna samverkan har funnits och fördjupats sedan jag disputerade 2007 vid universitet Bremen, Tyskland, med en avhandling om ungas förhandlingar av nationell tillhörighet i skolan, i Tyskland och Kanada. Till Genusvetenskapliga institutionen kom jag som postdoktoral forskare 2008. Oktober 2010 var jag gästforskare (Visiting Associate Professor) vid Centre for Women and Gender Studies, University of British Columbia. 2011 anställdes jag som biträdande lektor på institutionen, och blev 2015 anställd som lektor. Åren 2011-2014 höll jag uppdraget som institutionens studierektor för grund- och masterutbildningen. För nuvarande är jag programansvarig för kandidatprogrammet i Genusvetenskap, och suppleant till lärarrepresentant vid Genusvetenskapliga institutionens styrelse.
Forskningsområden
- Queerfeministiska studier och teorier
- Transfeministiska studier och teorier
- Feministiska, queerfeministiska och transfeministiska metodologier och metoder
- Rättvisa, lagstiftning, nation
- Rättvisa och HBTQIA+ i skolan och akademin
- Feministiska pedagogiker
Pågående forskning
Genom olika forskningsprojekt har jag utforskat förhandlingar av nationell tillhörighet, barn med HBTQI+-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i ett europeiskt samarbetsprojekt, likabehandlingsarbete i akademin och strategier för rättvise-arbetet kring HBTQI+ och queert rättvisearbete i skolan.
I mitt senaste projekt undersöker jag hur unga och unga vuxna transpersoner och ickebinära förhandlar sin identitet med de normativa, nationellt kodade förväntningar som finns i skolan. Vad upplever de som stödjande och vilket stöd hade de förväntat sig? Deltagarnas analys av skolan lyfter både konkreta situationer och övergripande strukturer där skolan brister, och klassrum och skolor som aktivt arbetar cis-normkritiskt. Studien, som är den första av sitt slag i den svenska kontexten, bidrar till det växande fältet av trans_intersex-forskning i Sverige, och till den internationella trans- och queer-feministiska utbildningsforskningen. Studien visar tydligt att könsidentitet förhandlas intersektionellt i skolan och att cis-normativitet sam-produceras med inte minst rasism, och normer kring klass och funktion i skolans förväntningar om cis-normativ renhet (cisnormative purity). Projektet finansierades av Vetenskapsrådet.
Tillsammans med Maja Sager är jag redaktör för Tidskrift för genusvetenskap, en av Nordens äldsta och största expertgranskade tidskrifter för aktuell tvärvetenskaplig forskning över hela det genusvetenskapliga fältet.
Undervisning
Jag undervisar, utvecklar kurser, är kursansvarig och handleder uppsatser tillsammans med kollegor inom Genusvetenskapliga institutionens kurser och program på grund- och masternivå, och även Socialvetenskapliga fakultetens internationella masterprogram Social Studies of Gender. I min undervisning fokuserar jag på feministiska teorier och metodologier, feministisk kunskapsproduktion och samhälleliga förhandlingar av rättvisa. Jag är även bihandledare för en forskarstudent.
Tillsammans med kollegor från olika institutioner undervisar jag i kursen Genus och mångfald i lärande och undervisning inom Samhällsvetenskapliga fakultetens högskolepedagogiska utbildning, och håller föreläsningar om rättvisearbete inom akademin.
Jag är medlem i HBTQ-LU, hbtq-nätverket för anställda vid Lunds universitet.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Trans och queer i fältet : Förhandlingar om kön, genus och sexualitet
Irina Schmitt
(2024) Genusvetenskapliga forskningsmetoder , p.61-77
Del av eller Kapitel i bokTransgressing purity: Intersectional negotiations of gender identity in Swedish schools
Irina Schmitt
(2023) Journal of LGBT Youth, 20 p.93-111
Artikel i tidskriftAssigning emotional responsibility: : young transgender and nonbinary people's negotiation of gender norms in school
Irina Schmitt
(2023)
Konferensbidrag: abstractFrån redaktionen
Maja Sager, Irina Schmitt, Elin Lundell
(2023) Tidskrift för genusvetenskap, 44 p.1-3
Artikel i tidskrift”’Man måste verkligen ändra i läroböckerna för att få en ändring i samhället’. Kön och könsidentitet i skolan”
Irina Schmitt
(2022) "Jag är inte ensam, det finns andra som jag". Rapport om unga hbtqi-personers levnadsvillkor , p.159-177
RapportInledning
Andrés Brink Pinto, Irina Schmitt, Mikael Mery Karlsson
(2022) Kritiska blickar från marginalen : Reflektioner i spåren av Jens Rydström , p.11-22
Del av eller Kapitel i bokFrån redaktionen: Levbarhet, motstånd och hopp
Maja Sager, Irina Schmitt
(2022) Tidskrift för genusvetenskap, 43 p.1-6
Artikel i tidskriftFörändring pågår! Förslag på förändringsarbete kring kön och könsidentitet i skolan - Bilaga 2
Irina Schmitt
(2022) "Jag är inte ensam, det finns andra som jag". Rapport om unga hbtqi-personers levnadsvillkor , p.1-10
RapportExpectations of cisnormative purity: Intersectional negotiations of gender identity in Swedish schools
Irina Schmitt
(2022)
Konferensbidrag: abstractAre there trans and queer methodologies? Methodological negotiations on gender and sexuality
Irina Schmitt
(2022)
Konferensbidrag: abstractFrån redaktionen
Irina Schmitt, Maja Sager
(2022) Tidskrift för genusvetenskap, 43 p.1-3
Artikel i tidskriftThinking teaching with corona/covid 19 – echoes in empty hallways
Irina Schmitt
(2020)
WebbpublikationEmbodying responsibility? Understanding educators’ engagement in queer educational justice work in schools
Irina Schmitt
(2020) Queer Studies and Education book series
Del av eller Kapitel i bokTeachers who ”try to be progressive”? Trans and non-binary young people’s experiences in school in Sweden
Irina Schmitt
(2019)
Konferensbidrag: abstractUnderstanding cis-normativity in higher education classrooms
Irina Schmitt
(2019)
Konferensbidrag: abstractGendered knowledges in schools – trans* young people’s experiences and schools’ strategies
Irina Schmitt
(2019)
Konferensbidrag: abstract171 forskare: ”Vi vuxna bör också klimatprotestera”
Per Adman, Mats Alvesson, Elina Andersson, Mimmi Maria Barmark, Ebba Brink, et al.
(2019) Dagens nyheter (DN debatt)
TidningsartikelA pedagogy of being there in times of crisis? A tribute to Sara Goodman, and a rant
Irina Schmitt
(2017)
ÖvrigtQueer- och transforskning
Irina Schmitt, Erika Alm, Iwo Nord, Signe Bremer
(2016) En skriftserie om genusvetenskap, 5
Del av eller Kapitel i bokReview: Z Nicolazzo, Susan B. Marine, och Francisco J. Galarte (2015) “Trans*formational Pedagogies” TQS: Transgender Studies Quarterly 2(3). In: Tidskrift för genusvetenskap 37 (4): Cisnormativitet och feminism, eds. Erika Alm, Signe Bremer and Iwo Nord
Irina Schmitt
(2016) Tidskrift för genusvetenskap
BokrecensionRemissyttrande över betänkande Juridiskt kön och medicinsk könskorrigering, (SOU 2014:91) (dnr S2015/418/FS)
Erika Alm, Signe Bremer, Guntram Lisa, Johnsdotter Sara, Tove Lundberg, et al.
(2015)
ÖvrigtNormkritiska pedagogiker, lagstiftad antidiskriminering och maktanalys
Irina Schmitt
(2014) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang - utbildningsvetenskaplig forksning vid Lunds universitet , p.285-302
Del av eller Kapitel i bokBryt innanförskapet i akademin! Förslag för hur en kan arbeta inom akademin med jämställhet, mångfald och likabehandling för en ökad rättvisa och jämlikhet
Lovise Haj Brade, Irina Schmitt, Kerstin Sandell
(2014)
ÖvrigtOm begreppens klibbighet och problem: en intersektionell analys av jämställdhets-, likabehandlings- och mångfaldspolicy på Lunds universitet
Irina Schmitt
(2014) Att bryta innanförskapet. Kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald i akademin , p.60-97
Del av eller Kapitel i bokQueering school, queers in school: An introduction
Irina Schmitt, Malena Gustavson, Anna Malmquist
(2013) Confero - Essays on Education, Philosophy and Politics, 1
Artikel i tidskriftTheorising intersectionality and sexuality
Irina Schmitt
(2013) Gender and Education, 25 p.238-240
BokrecensionQueering school, queers in school
(2013) Confero - Essays on Education, Philosophy and Politics, 1
Tidskrift: redaktörFleeting meanings and single-issue subjects – gender equality, equal opportunity and diversity work at a Swedish university
Irina Schmitt
(2013)
Konferensbidrag: abstractSchool policies, gender-sex-sexuality and ethnocultural re-production in Sweden, Canada, and Germany
Irina Schmitt
(2012) International Handbook of Migration, Minorities and Education : Understanding Cultural and Social Differences in Processes of Learning , p.365-381
Del av eller Kapitel i bokSchool policies, gender-sex-sexuality and ethno-cultural re-production in Sweden, Canada and Germany
Irina Schmitt
(2012) International Handbook of Migration, Minorities and Education. Understanding Cultural and Social Differences in Processes of Learning , p.365-382
Del av eller Kapitel i bokSexuality, secularism and the nation - reading Swedish school policies
Irina Schmitt
(2012) Sexualities in Education: A Reader , p.270-280
Del av eller Kapitel i bokLogics of inclusion and exclusion - academic gatekeepers and their praxes of equality and diversity policies in Sweden
Irina Schmitt
(2012)
Konferensbidrag: abstractIntroduction: Heterogeneity, Belonging and Learning in Schools
Irina Schmitt
(2012) International Handbook of Migration, Minorities and Education. Understanding Cultural and Social Differences in Processes of Learning , p.321-329
Del av eller Kapitel i bokDelaktighetens subjekt? Logiker av inklusion och exklusion på akademin
Irina Schmitt
(2012)
Konferensbidrag: abstract"Var är maktanalysen, Mikael Nordenmark?"
Malin Espersson, Diana Mulinari, Despina Tzimoula, Helena Gyllensvärd, Ina Knobblock, et al.
(2011) Dagens Nyheter
TidningsartikelFamiljebanden – att knyta om och upplösa queera föreställningar om föräldraskap och familj
Irina Schmitt
(2011) Lambda Nordica , p.198-201
BokrecensionSkolan är ute?! Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige
Irina Schmitt, Malena Gustavson, Silke Bercht, Maja Pan, Christiane Quadflieg, et al.
(2011)
RapportSchool is Out?! Comparative Study ‘Experiences of Children from Rainbow Families in School’ conducted in Germany, Sweden, and Slovenia
Uli Streib-Brzic, Christiane Quadflieg, Irina Schmitt, Malena Gustavson, Maja Pan, et al.
(2011)
RapportCulturally queer, silenced in school? Children with LGBTQ parents, and the everyday politics of/in community and school
Malena Gustavson, Irina Schmitt
(2011) Lambda Nordica. Tidskrift för homo/lesbisk/bi/transforskning, 16 p.159-187
Artikel i tidskriftVem är du familj med? Affisch för pedagogiskt arbete om familjenormer i skolan
Irina Schmitt, Malena Gustavson, Karin Casimir Lindholm
(2011)
ÖvrigtLogics of inclusion and exclusion – academic gatekeepers and their praxes of equality and diversity policies in Sweden
Irina Schmitt
(2011)
Konferensbidrag: abstract'Normally I should belong to the others': Young people's gendered transcultural competences in creating belonging in Germany and Canada
Irina Schmitt
(2010) Childhood, 17 p.163-180
Artikel i tidskriftDo you have a boyfriend? Feeling queer in youth and education research
Irina Schmitt
(2010) Lambda Nordica, 15 p.15-39
Artikel i tidskriftHow to train your advisor? Thinking about doctoral advising from the student’s perspective
Irina Schmitt
(2010)
Working paperGender: Regulation and Resistance in Education. Conference report on the 7th conference of the Gender and Education Association, London, UK, 2009.03.25-27
Irina Schmitt, Thomas Viola Rieske
(2010)
ÖvrigtExtending Family: Lesbian Baby Boomers, Heteronormativities, Sexual Citizenship, and Kinship
Irina Schmitt
(2010) Nora: nordic journal of feminist and gender research, 18 p.140-143
BokrecensionSurprisingly exclusive? Non-heteronormativity in school policies in Sweden, Germany and Canada
Irina Schmitt
(2010)
Konferensbidrag: abstractHow childish! Queering ‘youth’ and some other of the mutual challenges of queer and education research
Irina Schmitt
(2010)
KonferensbidragSchool policies, sexualities, and the conceptualization of young people as heteronormative
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstractBetween tolerance and invisibility. Policies towards non-heteronormative youth in schools’
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstractCurrent Debates on Citizenship and Belonging: Multiculturalism, Gender and Sexuality
Irina Schmitt, Elke Winter
(2009) Canada in Grainau/ Le Canada à Grainau. Canadian Studies/Études canadiennes: The State of the Art , p.129-153
Del av eller Kapitel i bokYoung People in Germany: Understandings of Migration, Belonging, and Participation
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstractLooking at the cracks – young people, schools, and human rights
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstractDo you have a boyfriend? Researching Policies and Discourses on Gender-Sex-Sexuality in Schools as a Queer Researcher
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstractQueer(ing) youth, schools, and the end of innocence. Problematizing understandings of non-heteronormative youth in schools
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstractRegulation of sexualities: policies and normative discourses about sexualities at school
Irina Schmitt
(2009)
Konferensbidrag: abstract'Ich besorg' dir Viagra für deinen Freund' – Heteronormativität als methodologische Herausforderung in der Forschung mit Jugendlichen
Irina Schmitt
(2008) Kritik mit Methode? Sozialwissenschaftliche Forschungsmethoden und Gesellschaftskritik , p.253-268
Del av eller Kapitel i bok‘From 'Security Risk' to Charter Rights – Gender, Sexuality and the Canadian Politics of Integration
Irina Schmitt
(2008) Zeitschrift für Kanada-Studien, 28 (Bd 52) p.46-69
Artikel i tidskriftYoung people's strategies of creating belonging in specific national contexts
Irina Schmitt
(2008)
Konferensbidrag: abstractYoung people in Germany: Differentiated Belonging and Contextualized Transcultural Competences within Normative Settings
Irina Schmitt
(2008)
Konferensbidrag: abstract'wir sind halt alle anders' – Eine gesellschaftspolitische Analyse deutscher und kanadischer Jugendlicher zu Zugehörigkeit, Gender und Vielkulturalität.
Irina Schmitt
(2008) Transkulturelle Perspektiven 9
BokA different kind of integration? The role of school in young people’s negotiations of gender-sex-sexuality in immigration societies
Irina Schmitt
(2008)
Konferensbidrag: abstractFrom 'security risk' to Charter Rights – Gender, Sexuality and the Canadian Politics of Integration
Irina Schmitt
(2007)
Konferensbidrag: abstract'Ich wollte immer ein Junge sein' – Zur Herstellung von Gender-Geschlecht-Sexualität in der Forschung mit Jugendlichen
Irina Schmitt
(2007)
Konferensbidrag: abstract'It's just a name?' Young people in Canada and Germany discuss 'national' belonging'
Irina Schmitt
(2007) Jugend, Migration und Zugehörigkeit. Subjektpositionierungen im Kontext von Jugendkultur, Ethnizitäts- und Geschlechterkonstruktionen , p.81-96
Del av eller Kapitel i bok'There is no such thing as being different, we're all different!' Jugendliche und kulturelle Selbstpositionierungen in Kanada und der BRD
Irina Schmitt
(2006)
Konferensbidrag: abstractHeteronormativität in der Schule im Kontext von Migration und Vielkulturalität
Irina Schmitt
(2006)
Konferensbidrag: abstract'I am who you think I am' – Cultural self-positioning of young people with and without migration experiences in Germany and Canada
Irina Schmitt
(2006)
Konferensbidrag: abstractSchooling society? Jugendliche, kulturelle Selbstpositionierungen und die Rolle der Schulsysteme in Kanada und der BRD
Irina Schmitt
(2006)
Konferensbidrag: abstractSelbstpositionierungen Jugendlicher in vielkulturellen Kontexten – Beispiele aus Kanada und der Bundesrepublik Deutschland
Irina Schmitt
(2006)
Konferensbidrag: abstractGermany speaking? Rap and Kanak Attak: Dominant Discourses on Language
Irina Schmitt
(2005) Negotiating Transcultural Lives: Belongings and Social Capital among Youth in Transnational Perspective , p.215-236
Del av eller Kapitel i bokIntroduction: Transculturation and the Accumulation of Social Capital: Understanding Histories and Decoding the Present of Young People
Dirk Hoerder, Yvonne Hébert, Irina Schmitt
(2005) Negotiating Transcultural Lives: Belongings and Social Capital among Youth in Transnational Perspective , p.11-36
Del av eller Kapitel i bokAnsätze und Fragestellungen zum Transkulturalitätsbegriff. Transfer kultureller Praxen und Normen
Irina Schmitt
(2005) Transcultural Studies. Interdisziplinarität trifft Transkulturalität , p.52-58
Del av eller Kapitel i bokNegotiating Transcultural Lives: Belongings and Social Capital among Youth in Transnational Perspective.
(2005) Transkulturelle Perspektiven 2
BokQueering Multiculturalism: Canadian Multiculturalism from a Queer Perspective – finding a transcultural Canada?
Irina Schmitt
(2004)
Konferensbidrag: abstractQuering Multiculturalim. A Critical Analysis of Multiculturalims from a Queer Perspective
Irina Schmitt
(2002)
Masteruppsats
Introduktion
Irina Schmitt (irina/hon) är lektor i genusvetenskap. Irina forskar i trans- och queer-feministisk utbildningsforskning med fokus på organisationer där kunskap produceras och det nationella skrivs in, som skolor och högskolor.