irina Schmitt

Irina Schmitt

irina Schmitt

Trans och queer i fältet : Förhandlingar om kön, genus och sexualitet

Trans and queer in the field - Negotiating sex, gender and sexuality

• Irina Schmitt

Redaktör

• Marta Kolankiewicz
  • Mia Liinason
  • Maja Sager

Finns det sätt att forska som är queer- eller transfeministiska? Det korta svaret är nej. Och ja. Och nej igen. Jag landar i ett rungande nja. Och försöker utforska frågan med fler frågor: När anser vi att en studie är trans eller queer? Gäller det forskningsfrågorna? Deltagarna? Teorierna? Forskarens position? Eller just metoderna?
Med denna text vill jag bekräfta dig som är nyfiken på att bedriva queer- eller transfeministisk forskning. Queer- och transfeministisk forskning har undersökt och bearbetat forskningsmetoder för att bättre kunna beskriva queera erfarenheter och transliv och för att mer noggrant kunna analysera de normer vi skapar i våra samhällen. Det kan vara väldigt olika metoder och teorier som används, men riktningen är att öppna för erfarenheter som inte passar in i begrepp och kategorier som finns, att låta genus, kön och sexualitet vibrera, problematiseras och skaka. Denna text skrivs i förhoppningen att den som för första gången vill göra en studie inom queer- eller transfeministisk forskning får en inblick i viktiga frågor och teman, samt förslag på vidare läsning.

• Genusvetenskapliga institutionen

Sidor

Genusvetenskapliga forskningsmetoder

Del av eller Kapitel i bok