Äntligen en grundbok i genusvetenskapliga forskningsmetoder på svenska!

Bild på omslaget av boken "Genusvetenskapliga forskningsmetoder"

Vi är glada att meddela att boken Genusvetenskapliga forskningsmetoder nu finns tillgänglig i både bokform och som Open Access! Redaktörer för boken är Marta Kolankiewicz, Mia Liinason och Maja Sager från Genusvetenskapliga institutionen. Medförfattare är flera forskare med kopplingar till institutionen lokalt, nationellt och internationellt.

Boken Genusvetenskapliga forskningsmetoder är ett initiativtagande från Genusvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet i avsaknaden av en omfattande metodbok för genusvetenskapliga forskningsmetoder på svenska.

Med förankring i genusvetenskapens tvärvetenskapliga karaktär lyfter denna antologi fram det genusvetenskapliga områdets bredd och djup med kortfattade och pedagogiska exempel från olika fält. Här får läsaren en tillgänglig introduktion till genusvetenskapliga arbetssätt, begrepp, debatter och forskningsmetoder, där såväl genusvetenskapliga nyckelbegrepp som det praktiska hantverket står i fokus och en bred variation av forskningsmetoder presenteras.

Redaktörer för boken är lektor Marta Kolankiewicz, professor Mia Liinason och docent Maja Sager. Medverkar gör Linn Alenius Wallin, Terese Anving, Signe Bremer, Andrés Brink Pinto, Scott Burnett, Ulrika Dahl, Mia Eriksson, Yasmin Gunaratnam, Kristin Järvstad, Sara Kauko, Onur Kilic, Agata Kochaniewicz, Marta Kolankiewicz, Mia Liinason, Kristin Linderoth, Diana Mulinari, Anna Olovsdotter Lööv, Ann Phoenix, Vasna Ramasar, Riya Raphael, Julia Rönnbäck, Maja Sager, Irina Schmitt, Rebecca Selberg, Ellen Suneson, Emma Söderman & Maria Wemrell.

Boken finns tillgänglig Open Access via Lunds universitets bibliotek.

Boken finns även att köpa via Nordic Academic Press

Bokomslag till Genusvetenskapliga forskningsmetoder.