Välkommen till Kandidatprogrammet i genusvetenskap

Varmt välkommen som student på Kandidatprogrammet i genusvetenskap!

I det här välkomstbrevet hittar du information om ditt nya program, introduktionsdagen för programstudenter, terminsstarten på er första kurs och registrering.

De närmsta tre åren kommer du tillsammans med kurskamrater och lärare utifrån kritiska perspektiv arbeta med aktuella samhällsfrågor för att skapa en jämlik och hållbar värld. Programmet sätter frågor om makt, identitet och social förändring i fokus, och betonar kopplingar mellan genus, etnicitet, klass och andra sociala relationer som formar människors liv.

Programmets första kurs heter Genusvetenskap: Grundkurs - Genus, samhälle och identitet 1-30hp. Grundkursen pågår under hela termin 1 på programmet vilket motsvarar 30 högskolepoäng.

Se programöversikt över hela kandidatprogrammet som PDF (1,23 MB, öppnas i ny flik).

Parallellt med kurserna inom ramen för kandidarprogrammet löper Framtidsspåret. Detta är ett verktyg som underlättar för dig som student att komma in på arbetsmarknaden. Framtidsspåret består av föreläsningar och workshops med studievägledare och tidigare studenter och är till för att komplettera den teoretiska utbildningen.

Programintroduktion och terminsstart

Vi ser fram emot att träffa er programstudenter på en egen introduktionsdag den 30 augusti! Detta är ett tillfälle för dig att träffa dina kurskamrater, lärare, studievägledare och studentföreningen GenusTänkarna.
Programintroduktionen är inte obligatorisk.

Terminstart med kursintroduktion

Terminen startar sedan den 2 september med en gemensam kursintroduktion. Hitta all information du behöver inför terminsstart på välkomstbrevet för Genusvetenskap: Grundkurs - Genus, samhälle och identitet

Närvaro vid kursintroduktionen vid terminsstart den 2 september är obligatorisk för att behålla din plats på kursen. Kan du inte närvara vid terminsstart måste du meddela kursansvarig lärare.

Registrering

För att behålla din studieplats på kandidatprogrammet och programmets inledande kurs så behöver du registrera dig i utbildningsystemet Ladok. Mer information om detta hittar du i välkomstbrevet för Genusvetenskap: Grundkurs - Genus, samhälle och identitet

Händer som tar upp böcker från en hög av böcker. Foto.
Fotograf: Sarah Hirani

Programintroduktion

30 augusti
En välkomstsdag för programstudenter.

Tid: 10:00 - 12:00
Plats: G:a Kirurgen R240
Sandgatan 13, Lund.

Länk till Google maps.

Terminsstart

2 september
Terminen startar med en kursintroduktion (obligatorisk närvaro).

Tid: 10:00 - 12:00
Plats: Palaestras hörsal, övre
Paradisgatan 4, Lund.

Länk till Google maps.

Kontakt

Har du frågor kring programintroduktionen, terminsstarten, registrering eller programmets uppbyggnad tveka inte att höra av dig till någon av våra studievägledare eller programansvarig lärare.

Studievägledare
Josefin Larsson